Kostschema

Kontinuitet i din träning kombinerat med ett välgjort kostschema kommer garanterat att ge dig bra resultat. Att följa en bra diet kommer utan tvekan att spara dig mycket tid. Bland det värsta som finns är att lägga ner flera timmar i veckan på träning utan att få ut något av det. Här får du en optimerad fördelning av proteiner, kolhydrater och fetter.

Att äta hälsosamt är något vi alla vet hur man gör. Men att äta för träningsresultat, det är en helt annan sak. Det är inte så enkelt som att äta mycket protein för att bygga muskler och dra ner kalorier för att gå ner i vikt.

Här handlar det om att få rätt uppdelning på protein, fett, kolhydrat, vitaminer & mineraler. Misstaget många gör är att prioritera vissa av näringsämnena över andra. Ett vardagligt exempel man hör är att protein kopplas till muskelbyggning, men utan rätt mängd kolhydrater kan man inte stimulera musklerna för tillväxt. Saknar man rätt mängd fetter i kosten fungerar inte alla de fettlösliga, muskelbyggande hormonerna.

Liknande principer gäller för viktnedgång, sportspecifikträning, styrketräning etc. Ett bra kostschema spelar därför en viktig roll i hur fort du når dina mål.

I mina kostscheman ingår det oftast inga färdiga recept, utan här får du huvudingredienserna. Någon form av protein, kolhydrat och fett. Sen kan du själv skapa din egna måltid. T.ex. 150g torsk, 120g potatis, 10g pesto, & 100g valfria grönsaker. Det är sen upp till dig hur du väljer att tillaga maten och vilka kryddor du vill använda dig av. Vilka huvudingredienser du får beror på vad du svarar på frågeformuläret. Spelar ingen roll om du är vegetarian, vegan, pescetarian eller följer en specifik kosthållning som exempelvis Keto. Jag optimerar alltid kosten utefter dina preferenser.

Gratis konsultation

 Är du inte helt säker om en PT är rätt för dig?
Boka in en gratis konsultation så hjälper jag dig hitta rätt väg framåt.
Boka konsultation